torsdag 15. november 2012

Definisjon, lykke, motgang, duger jeg?

Hvordan vil du definere livet? Akkurat nå greier jeg ikke presse sammen noen ord, til ett par setninger, som kan gi en definisjon utifra mitt ståsted, men jeg tror jeg skal få det til. Ikke nå, pga trøtthet, men "i morgen". Ett ord dukker opp i hodet mitt ihvertfall, glede. Jeg tror min definisjon inneholder det ordet. Om ikke akkurat det ordet, så en annen form av det.

Hva kan du gjøre for å bli lykkelig? Går det an å bli lykkelig? Jeg tror at lykken finnes, men at lykken vil eksistere i hvert sekund fra du har funnet den, tror jeg ikke er et faktum. For å finne lykke, så er det viktigste man kan gjøre å lete i seg selv, tror jeg. Å bli kjent med seg selv tror jeg spiller en stor rolle i jakten på lykke. Det vi er, mennesket, har så lett å finne lykke i de store tingene. Selvsagt kan lykken oppstå i store og fantastiske situasjoner, men det å gjøre sine gleder små, tror jeg kan berike livet enda mer. Så har det seg slik at vi er så opptatt av å være lykkelig. Kanskje like mye på utsiden som på innsiden, til tider, men når vi alle får tenkt oss om er det den indre lykke som gjelder. Vi er ikke på jakt etter noe som er umulig å finne, men kanskje når man ikke er så opphengt i å finne den, så kommer det. Jeg vet ikke, jeg har bare erfart at det finnes, og jeg ønsker inderlig at du skal finne den, ihvertfall å ha en opplevelse av sann lykke innimellom.

Hvem har rett til å si at du ikke duger? Ingen har rett til det. Jeg tror de som trykker andre ned, virkelig må lære seg å se skjønnheten i andre. Vi har jo alle dårlige sider. Det er dumt at de negative sidene skal få prege andre så mye. For det skjer jo titt og ofte, tross hvilken negativ side et menneske har. Det å slenge dritt til andre, og si at de ikke duger, tror jeg bare er en direkte måte å vise sin negativ side til andre, og kanskje sette ord på en annens dårlige valg, eller oppførsel. Jeg tror vi alle har godt av å høre om våre feil. For med bevissthet, er det mulig å gjøre noe med det. Ingen liker jo de negative sidene med seg selv vell? Så det å høre fra andre hva du er flink til, som du ikke burde være flink til, tror jeg er bra. Samtidig må de positive sidene trekkes frem, for det er lett å trykke ett menneske ned i støvet ved konstruktiv kritikk, om man glemmer å kommentere de flotte egenskapene.

Det er sånn, ja, skikkelig slitsomt å skrive når man er trøtt, men jeg følte bare for å skrive i kveld. Og nå har jeg jo fått gjort det. Håper bare du ikke synes det er helt feil det jeg mener, for jeg liker jo at andre er enige. For dette er jo noe jeg tror på. Helt til slutt vil jeg omformulere noe jeg leste her en dag. Versegoood: "Motgangen hvert enkelt menneske opplever, tror jeg oppleves like stor og dominerende for hver enkelt, så lenge det oppleves som motgang." Dette er noe jeg har gått å grublet på siden jeg leste det, mer har jeg ikke å si om den saken.

Håper din måte å leve på er sunn for deg, fysisk og psykisk. Det hadde vært fint det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar