tirsdag 8. januar 2013

Hvordan bli lykkelig?

Hvem lengter vell ikke etter å bli lykkelig?

Hva er lykke?

Hva vil det si å være lykkelig?

Hvem kan være lykkelig?

Hvordan bli lykkelig?

Jeg lengter etter å bli lykkelig. Gjør du? Slik jeg har oppfattet det, så er det noe hvert enkelt menneske trakter etter. Enten de bevisst går inn for å bli lykkelig, eller søker den uten å være fullstendig klar over det. Alle vil jo ha det bra. Det føler jeg kan beskrives som sannhet.

Hva er lykke egentlig? Jeg tror det er noe grunnleggende. Noe som man har inni seg en plass, en visshet. Jeg sier ikke at når man har funnet lykken, så kan man aldri oppleve ting i den negative skalaen. Jeg er ganske sikker på, at så lenge vi lever her, kan man aldri bli 100% lykkelig for alltid, men å ha følelsen av sann lykke innimellom, og gjerne litt oftere, tror jeg på.

Det er så mye vi ikke forstår. Hvordan alt henger sammen. Jeg tror det er lett å finne en veg å gå, og tro at det er den beste for seg. Man søker feil, og det har jeg full forståelse for, fordi jeg er slik selv. Det er en av grunnene til at jeg føler at Gud eksisterer. Fordi han er sannhetens veg, og gjør meg lykkelig. Alle lengter etter lykke, og Gud gir meg det. Samtidig kommer tvilen snikende inn nå mens jeg skriver, som så ofte ellers også. For jeg skriver jo selv at vi mennesker ofte velger feil veg å gå, så hvordan kan jeg da stole på at Guds veg er den rette? Her velger jeg å svare, at det jeg opplever ved å tro på ham er unikt, noe jeg ikke opplever på noen annen måte.

Det er selvsagt mange måter å få den lykkefølelsen på, men nå tenker jeg på det grunnleggende. Den vissheten, og for meg, så finnes den i troen på Gud. Selvsagt oppfordrer jeg alle til å søke han, for jeg kjenner at det er godt. Hvem vet, kanskje den grunnleggende lykkefølelsen finnes i noe annet også? Det er tross alt så mye man ikke vet, og spesielt jeg, kan virkelig lite. Så man må bare kjenne etter selv, og være en sann venn ovenfor hverandre, som støtter og spør for å få den andre til å tenke.

Hvordan bli lykkelig? Det kan skje plutselig eller gjennom en lang prosess. Jeg har troen på å søke det man føler gir glede for en selv, men så er det ikke alltid like greit å vite hva som skaper glede eller hva man liker. Å starte en prosess kan bli en løsning. Uansett, så er ikke jeg ekspert, men bare en forteller med et budskap om hvordan jeg tenker ang det å være lykkelig.

Jeg ønsker at du skal bli lykkelig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar