mandag 16. juni 2014

Aldri bra nok

Jeg som sjeldent leser avisa, valgte å gjøre det i dag mens jeg spiste frokost. Avisen man fortsatt kan ta og føle på.

Det siste året ihvertfall har jeg kjent på det at internett ikke er så veldig tiltrekkende hele tiden. Og prøver å akseptere det. Internett er jo ikke alt, heldigvis. Ihvertfall, jeg leste ikke ut avisa. Bare en artikkel. Temaet for artikkelen og mine tanker vil jeg dele litt med deg. Overskriften på side seks i Romsdals Budstikke var formulert slik: Aldri bra nok!. To ungdommer forteller om kroppspress og annet press. Altså, presset om å være perfekt. En overdreven tanke fra min side (eller ikke) er at hvis du failer i ett sekund, går det lang tid før andre begynner å se på deg som perfekt igjen, men aller verst, du blir kanskje aldri fortrolig med deg selv. For du vet, er man perfekt, kan man ikke vingle fra side til side, og ihvertfall ikke falle - verken til høyre, venstre, bak eller forover. Det er slik vi tror et perfekt menneske ser ut.

Mennesker er jo ganske dumme. Vi greier oss ikke uten hverandre. Det er de rundt oss som former meg, og deg. Du former meg, jeg former deg. Slik er det bare. Helt fra fødselen av trenger vi medmennesker som tar hånd om oss, forteller oss hvordan livet skal leves gjennom ord og handlinger.

Den siste tiden har jeg funnet ut at hvilke medmennesker man velger å se opp til, er jammen meg et valg du og jeg burde tenke over. Vi vil vel det beste for oss selv?

Forbilder; kjendiser, lærere, butikkmenn og kvinner, din far, din søster. Ja, når jeg tenker over det, du kan være ditt eget forbilde. Du kan være stolt av deg selv, se at du gjør ting som er viktig og kjekt, og holde på det. Å holde fast ved noe, kan bety det samme som å ha valgt ut noe du vil leve opp til. Er du fornøyd med din egen innsats, og tenker at dette er noe jeg liker, dette var bra. Så kan du ha det som mål i livet. Ha en spesiell holdning du liker.

Holdninger kommer sjeldent av seg selv. De kommer av påvirkning. Så velg medmenneskelige forbilder etter hva du har troen på. Vurder om det du måler deg opp i mot virkelig gir deg det dine innerste drømmer lengter etter. Av og til vet man ikke hvilke drømmer man har.. men en drøm kan bare være en tanke om noe annet enn det som er. En drøm kan være en følelse man må utforske.

Jern slipes med jern, og det ene mennesket sliper det andre.
- Ordspråkene 27, 17

Og som det stod i RB: Som vann slukker bålet, er idealer en stopper for selvfølelsen og livsnytelsen.
- Ingvild M. G og Siri V. N

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar