søndag 11. mai 2014

Sannheten om sminke

Når jeg gikk i første klasse på videregående hadde en medelev en ettermiddag der hun ønsket å selge hudprodukter og sminke for et firma. Jeg ble invitert, og ble med.

Etter hvert som min medelev snakket om disse produktene og tilbud hun kunne gi, ble jeg bare mer og mer ivrig. Når opplegget var over, satt jeg igjen med en hel liste over sminke og diverse andre ting jeg ønsket å kjøpe. Jeg sa ifra at før jeg takket ja til disse produktene, måtte jeg ringe på min mor og spørre om penger. Det var selvsagt greit. Vi avtalte at jeg skulle ta kontakt innen en dag eller to.

Når jeg gikk derifra, gikk jeg rett inn på hybelen min og ringte mamma for å spørre. Hun var ikke veldig begeistret, men gikk med på at jeg kunne velge meg ett produkt. Jeg var glad for det, men prøvde å snakke meg til å få flere. Da jeg la på røret var jeg ikke fornøyd, jeg fikk jo ikke det jeg ba om.

Det gikk en liten stund, jeg husker ikke helt. Alt fra 20 minutter til 3 timer, før jeg fant ut at jeg skulle slå helt tilfeldig opp i bibelen og lese hva som stod der. Jeg hadde en periode der jeg ble oppfordret til å lese i bibelen om hva Gud sa i forskjellige situasjoner i mitt liv, og min metode var å slå helt randomt opp og se om det traff meg. Det var nettopp det som skjedde denne gangen.

"Når du ligger øde, hva vil du da gjøre? Selv om du kler deg i skarlagen, selv om du pynter deg med smykker av gull, selv om du gjør dine øyne store med sminke, skal du gjøre deg vakker forgjeves. Dine elskere vil forkaste deg. De er bare ute etter ditt liv."
Jeremia 4, 30

Etter dette har jeg opplevd flere lignende situasjoner når jeg helt tilfeldig har slått opp i bibelen. Ordene har talt rett inn i livet mitt. Og for en liten stund, har Guds levende ord tatt bort alle bekymringer og vist meg hva livet virkelig handler om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar